Paris, dag 1

Klokketårnet befinder sig knap 10 meter fra mit vindue. Det er awesome.

Klokketårnet befinder sig kun lige over 10 meter fra mit vindue. Det er awesome. Jeg elsker kirkeklokker.

Første dag i Paris var:

– At stå op klokken 3.30 fordi en eller anden idiot (mig) havde booket det tidlige morgenfly. Jeg var i lufthavnen så tidligt, at Starbucks ikke engang var åben endnu, men så gik jeg bare på Baresso. Ha. Og sov i flyet.

– At ankomme til stamhotellet og få yndlingsværelset – hjørneværelset på 7. sal med udsigt til Eiffeltårn og klokketårn. Woh!

– At starte med kage. Kage er vigtigt.

Infiniment Café fra Pierre Hermé.

– Først en Infiniment Café fra Pierre Hermé. Jeg var eneste kunde i butikken, og da jeg trådte ind ad døren blev jeg mødt af 5 ekspedienter, der i kor sang “bonjour madame!”. Så kan man tale om at føle sig akavet. Jeg kan bedst lide at være sådan lidt anonym-agtig, især når jeg rejser alene. Men jeg fik da bonjour’et og bestilt og betalt og takket nej til den obligatoriske smagsprøve på chokolade. Når det gælder Pierre Hermé’s kager er det som regel enten vildt fantastisk eller helt ude i hampen. Denne runde dimmerlade var helt fantastisk. Vi taler sprød tærtebund belagt med en kaffevædet kiks, et tyndt lag kaffeganache og en ordentlig dyne af kaffemousse. Så. Effing. Godt. Jeg overvejer at erstatte min obligatoriske morgen-cafe au lait med denne kage. Hver morgen. Det bliver muligvis et problem når jeg rejser hjem til Danmark igen, men flytransporten er jo trods alt opfundet.

Religieuse Rose Framboise.

– Dernæst en Religieuse Rose Framboise fra Laduree. Jeg elsker kombinationen af rose og hindbær når det gælder kage. Laduree plejede at være et rigtig godt sted at købe sig noget godt gedigent konditorhåndværk, men jeg synes de er begyndt at falde lidt af på den… og det gælder også betjeningen. Men den var nu meget god. Efter at have brækket (!) den ulideligt tykke fondantglasur af den stakkels uskyldige vandbakkelse, kunne jeg (med fedtede fingre) fortære de bløde masser af rosenflødecreme og friske hindbær. Nom!

Den famøse og berømmede glaskuppel i Galeries Lafayette.

– At lægge hårdt ud med ikke-shopping i Galeries Lafayette, hvor der står personale og hilser, hver gang man træder af rulletrappen. Her drak jeg kaffe med udsigt til denne fabuløse kuppel. Åh så pæn den var. Dernæst en smutter ned i deres gourmetafdeling – en slags Magasin Mad&Vin på coke. Det var altsammen vældig fint og vældig dyrt og jeg købte ikke noget af det. En tur ud til La Grande Epicerie blev det også til, og her købte jeg rent faktisk noget – et brød. Woh. Til sidst daffede jeg i Monoprix og købte noget rigtig mad. Det er så koldt, at jeg kan have en lille sort køletaske stående ude på den franske altan. Jyde-køleskabet, som jeg kalder det. Det er smart, når man bor på hotel uden køleskab. Men kun om vinteren.

– At have taget metroen rundt hele dagen og så alligevel kunne afløse på gps’en at man havde gået 10 kilometer! Jeg gik hastigt kold, men ikke før jeg havde ligget på sengen og set Eiffeltårnet glimte og blinke sig gennem sit lysshow.

At være i Paris er luksus.

7 thoughts on “Paris, dag 1

1. LOVE IT! Mere kage, mere smuk arkitektur, mere hotelglæde – tak fordi du skriver så man næsten er der selv. Det er dælme dejligt når min morgenmad er knap så fancy (ha! underdrivelse!)

/Kristina.

2. Åh ja. Rejsebeskrivelse af Paris med fokus på kage- og kulturglæde. Lige det jeg står og mangler, nu hvor jeg selv står for at skulle til Paris for første gang.
    Er det sådan, at du kunne finde på at dele ud af din hotel/B&B erfaring?

• Jeg bor altid på Hotel Paris France, rue Turbigo 72 i 3. arrondissement, så det er det eneste (stadig eksisterende) pariserhotel, jeg har erfaring med. Det har absolut intet andet end en seng og et badeværelse. Til gengæld ligger det godt, lige ved metrostationen Temple og 5 minutter fra knudepunktet Republique. Der er et stort supermarked i gaden lige bagved. Så det har alt hvad jeg behøver.

Hvis det er første tur, så kan jeg anbefale at bo enten i 3, 4, 5 eller 6 arrondissement. Det er tæt på alting. Hvis jeg skulle ud og vælge nyt hotel, så ville jeg vælge noget i området omkring Saint-Germain-des-Pres.

God tur! Jeg skriver snarligt en mere udførlig liste over patisserierne jeg har frekventeret, så der skulle være inspiration til lidt diabetes.

3. Mange tak for input.
    Rejsen er nu bestilt og jeg ser frem til patisserie-listen, så jeg kan få tegnet dem ind på et kort (skal jo nødig gå glip af noget).